پژوهشی برای حفظ میراث فرهنگی
خورشید تمنای نور دارد از «ضریح آفتابت»
درنگی در موزه هدایای مقام معظم رهبری
 

محراب؛ بدیع ترین عنصر هنرمعماری اسلامی

1397/8/15 سه‌شنبه
  معاون امور موزه های آستان قدس رضوی محراب را بدیع ترین عنصر هنر معماری اسلامی عنوان کرد. 
مهدی قیصری نیک؛ معاون امور موزه های آستان قدس رضوی با اشاره به محراب های موجود در موزه مرکزی آستان قدس رضوی آن را عنصر هنر معماری اسلامی دانست. 
وی گفت: محراب یک فرورفتگی در نما است که به صورت‌‌های مختلف از قبیل کادرسازی و متمایز کردن آن به وسیله رنگ و مصالح، از بخش‌‌های دیگر ساختمان جدا می‌شود.
قیصری با بیان اینکه محراب در طول دوره‌‌های مختلف به شیوه‌‌های گوناگون تزیین شده است، محراب‌‌های گچبری شده با نقوش برجسته، استفاده از سفال‌‌های لعابدار، استفاده از کاشی، آجرکاری و یا سنگ مرمر را از شیوه‌‌های مختلف تزیین محراب عنوان کرد.
وی در ادامه به محراب های موجود در موزه مرکزی آستان قدس رضوی، اشاره داشت و گفت: سه محراب با عناوین "محراب پیش روی مبارک"، "محراب پایین پای مبارک" و "محراب بالای سر مبارک" در این موزه در معرض دید عموم فرهنگ ‌دوستان قرار گرفته که زمانی در بخش های مختلف اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی نصب بوده است.
قیصری با اشاره به اینکه محراب زرین فام، یکی از آشکارترین عناصر معماری اسلامی است که سمت و جهت نماز گزاران را نشان می ‏دهد و کاربرد گسترده و رایج کاشی زرین فام در ایران به اواخر دوران سلجوقیان و اوج آن به دوره خوارزمشاهی و ایلخانی می ‌رسد، گفت: محراب پیش ‌روی مبارک با ابعاد 273 × 220 سانتی متر بر دیوار جنوب غربی روضه منوره و پیش روی حضرت علی بن موسی الرضا(ع) نصب بوده است.
وی افزود: این محراب در سال 612 هجری قمری به سفارش «عبدالعزیز بن آدم قمی»، توسط «محمد بن ابی‌طاهر کاشانی» به صورت نیم ‌برجسته از کاشی زرین ‌فام ساخته شده است.
معاون امور موزه های آستان قدس رضوی با اشاره به محراب بالای سر مبارک گفت: این محراب نیز در فضای بالای سر حضرت نصب بوده که در سال 640 هجری قمری توسط «علی بن محمد بن ابی‌طاهر کاشانی» در ابعاد 204×124 سانتی متر بنا شده است. 
وی با بیان اینکه محراب پایین پای مبارک نیز دارای سه طاق و دو حاشیه در اطراف آن است و بر دیوار جنوب شرقی روضه منوره و پایین پای حضرت نصب بوده است، گفت: این محراب در ابعاد 228 × 180 سانتی متر، احتمالاً توسط «علی بن محمد بن ابی‌طاهر کاشانی» ساخته شده است.
وی متذکر شد: استفاده از تزیینات خاص و شیوه‌های مختلف معماری اسلامی در زیباسازی محراب‌‌ها، نشانگر اهتمام به مباحث معنوی و عرفانی است و هنرمندان اسلامی تمامی ذوق و هنر خویش را در تزیین محراب مساجد به کار برده اند.
لازم به یادآوری است، موزه تاریخ حرم رضوی، همه روزه از ساعت 8 تا 17:45 و در روزهای تعطیل از ساعت 8 تا 12 واقع در طبقه همکف موزه مرکزی آستان قدس رضوی در صحن کوثر حرم مطهر رضوی، پذیرای علاقه مندان به فرهنگ و تاریخ است.
-

محراب؛ بدیع ترین عنصر هنرمعماری اسلامی


نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر
بيشتر
تعداد بازديد اين صفحه: 4
گالری تصاویر