پژوهشی برای حفظ میراث فرهنگی
خورشید تمنای نور دارد از «ضریح آفتابت»
درنگی در موزه هدایای مقام معظم رهبری
 

نقّالی بزرگ‌ترین پردۀ تعزیه‌خوانی عاشورا در موزۀ آستان‌قدس‌رضوی

1397/8/6 يكشنبه
  نقّالی بزرگ‌ترین پردۀ تعزیه‌خوانی موجود در موزۀ آستان‌قدس‌رضوی که قرار است سه شب منتهی به اربعین حسینی در این موزه انجام شود، در نخستین شب اجرا، با حضور جمعی از کارشناسان و علاقمندان به هنر پرده‌خوانی اجرا شد
به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌قدس‌رضوی، این سازمان با همکاری مؤسسۀ آفرینش‌های هنری آستان‌قدس‌رضوی، به مناسبت فرارسیدن ایام اربعین حسینی، اقدام به برگزاری برنامۀ پرده‌خوانی بزرگ‌ترین نقاشی قهوه‌خانه‌ای قاجاری با عنوان «چلّۀ عاشقان» در سه شب متوالی در موزۀ آستان‌قدس‌رضوی نموده است. این برنامه در نخستین شب اجرا، با حضور مسئولان وکارشناسان سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌قدس‌رضوی و مرکز آفرینش‌های هنری، جمعی از اساتید پرده‌خوانی و تعزیه‌خوانی و برخی علاقمندان به هنر نقّالی، آغاز به کار کرد.
معاون امور موزه‌های آستان‌قدس‌رضوی، با بیان اینکه پرده‌های تعزیه‌‌خوانی متعدّدی در موزه‌های آستان‌قدس‌رضوی نگهداری می‌شود که در حال حاضر برخی از آن‌ها در موزۀ مردم‌شناسی آستان‌قدس‌رضوی در معرض نمایش است، در این باره گفت: «این برنامه در راستای بزرگ‌داشت ایام اربعین حسینی و نیز معرفی هرچه‌بیشتر آثار ارزشمند موزه‌ای اجرا می‌شود و درصدد اجرای برنامه‌هایی از این دست در مناسبت‌های پیش رو از جمله پایان ماه صفر و ایام شهادت علی‌بن موسی‌الرضا(ع) هستیم».
مهدی قیصری نیک ادامه داد: «با توجه به اینکه نقّالی جزو سنّـت‌ها و آیین‌های فراموش‌شدۀ فرهنگ ماست و به‌ویژه برای نسل جوان تازگی دارد، این برنامه در نخستین شب اجرا، با استقبال خوبی روبرو شده است».
وی با اظهار اینکه پرده‌ای که در این سه شب نقّالی می‌شود، بزرگ‌ترین پردۀ درویشی یا تعزیه‌خوانی کشور است، اضافه کرد: «این پردۀ منحصربه‌فرد، در ابعاد 4/2 در 33/7 متر، با تکنیک رنگ و روغن روی پارچۀ ابریشمی توسط هنرمندی گمنام در اوایل دورۀ قاجار خلق شده و اطراف آن، مزیّن به بند اول ترکیب‌بند معروف محتشم کاشانی است که با خط نستعلیق روی زمینۀ سیاه نوشته شده است و در موزۀ قرآن و نفایس آستان‌قدس‌رضوی در معرض نمایش قرار دارد».
در ادامه، کارشناس هنر تعزیه‌خوانی، در بیان پیشینۀ هنر نقّالی گفت: «براساس مستندات تاریخی، هنر نقّالی از دوران پیش از اسلام و زمان بعثت پیامبراکرم(ص) وجود داشته است و با توجه به اینکه هنری نسبتاً کم‌هزینه با وسایل اندک است، تا امروز از رونق نیفتاده و با حرکت هرچند آهسته اما پیوسته، در طول زمان تداوم یافته است و علاقمندان خاص خود را دارد».
مصطفی‌زاده پردۀ تعزیۀ موجود در آستان‌قدس رضوی را متفاوت با پرده‌های مرسوم ارزیابی کرد و افزود: «من سال‌ها پیش در یکی از نشریات علمی‌هنری، وصف این پردۀ تعزیۀ را که اصل آن، در موزۀ آستان‌قدس‌رضوی موجود است، خوانده بودم و بسیار مشتاق دیدن این پردۀ نفیس بودم که با عباراتی همچون جالب‌ترین، بزرگ‌ترین، معروف‌ترین و مانند آن، وصف شده بود».
در پایان، نقّال این برنامه، با بیان اینکه بیش از چهل سال است در داخل و خارج از کشور، نقالی کرده‌ام، افزود: «من سال‌هاست که افتخار پرده‌خوانی برای زائرین پیادۀ اربعین را در عراق، نجف و کربلا دارم و امسال به سبب اینکه از ناحیۀ پا آسیب دیده‌ام، این سعادت از من سلب شد اما خوشحالم که امسال افتخار نقّالی در جوار بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) نصیب من شده است و حال و هوای متفاوتی را تجربه می‌کنم».
مرشد مهدی چایانی، ویژگی شاخص پردۀ تعزیه‌خوانی آستان‌قدس را قدمت زیاد آن دانست و گفت: «این پرده، از نظر دقّت، ظرافت و کیفیت پارچه و رنگ‌بندی، بین پرده‌های مشابه، اثری منحصر به فرد است که اصل آن، در موزۀ آستان‌قدس نگهداری می‌شود».
گفتنی است که این برنامه، دو شب دیگر (یکشنبه ششم و دوشنبه هفتم آبان‌ماه) پس از نماز مغرب و عشاء در محل موزۀ قرآن و نفایس آستان‌قدس‌رضوی اجرا می‌شود که علاقمندان می‌توانند برای حضور در این برنامه، به حرم مطهر رضوی، صحن کوثر مراجعه نمایند.
-

نقّالی بزرگ‌ترین پردۀ تعزیه‌خوانی عاشورا در موزۀ آستان‌قدس‌رضوی


نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر
بيشتر
تعداد بازديد اين صفحه: 12
گالری تصاویر