آثار هنر عاشورایی در موزه های آستان قدس رضوی معرفی شد
تجلی محرم در نگاره های استاد محمود فرشچیان
تابلوی «هدیه عشق» راوی مظلومیت شیرخواره کربلا
 

محرم و عاشورا

1397/6/19 دوشنبه
  وقتی نام عاشورا به گوش می‌رسد، آتش سوزناكی از غم، دل را در بر می‌گیرد و اشك، امان را می‌برد. وقایع دردناك عاشورا تا بعد از ظهر كه هنگامه شهادت امام حسین علیه‌السلام بود یكسری جنایات را به خود دید و از شهادت امام حسین علیه‌السلام به بعد سرزمین كربلا شاهد فجایع و جنایاتی خاص در مورد اهل بیت پیامبر صل‌الله‌علیه‌وآله بود.
عصر روز دهم محرم سال 61ق لشكر یزید بعد از این كه امام حسین علیه‌السلام و یاران باوفایش را به شهادت رساند به دستور فرماندهان خود دست به غارت و آتش زدن خیمه‌ها و آزار و اذیت خاندان نبوت زدند.
دختران رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله و حریم او از خیمه‌ها بیرون آمده و می‌گریستند و در فراق حامیان و عزیزان خود شیون و زاری می‌نمودند.
بعد از به اسارت گرفتن اهل بیت، عمر سعد ملعون در میان یارانش فریاد كشید: چه كسی حاضر است كه اسب بر پشت و سینه حسین علیه‌السلام بتازد! ده نفر داوطلب شدند و پیكر مطهر امام حسین علیه‌السلام را با سمّ اسبان لگدكوب كردند.
در عصر عاشورا عمر سعد سر مبارك امام حسین علیه السلام را با خولی بن یزید اصبحی و حمید بن مسلم ازدی نزد عبیداله بن زیاد به كوفه فرستاد و سرهای یاران و خاندان او را جمع كرده (كه هفتاد دو سر بود) و به همراهی شمر بن ذی‌الجوشن و قیس بن اشعث به كوفه فرستاد. سپس كشته‌های خودشان را جمع كرده و دفن نمودند ولی جنازه بی سر و زیر پای اسبان لگدكوب شده امام حسین علیه‌السلام و یارانش تا روز دوازدهم محرم عریان در بیابان كربلا بود تا این كه توسط قبیله بنی‌اسد و به راهنمایی امام سجاد علیه‌السلام دفن شدند. شب یازدهم محرم را گویا اسرای اهل‌بیت در یك خیمه نیم‌سوخته سپری نمودند در این رابطه در مقاتل چیزی از احوال اهل‌بیت علیهم‌السلام نقل نشده ولی می‌توان تصور كرد كه چه شب سختی را بعد از یك روز پر سوز و از دست دادن عزیزان و غارت اموال و اسارت و سوختن خیمه‌ها و اهانت‌ها و ... داشته‌اند. عمر سعد ملعون در روز 11 محرم دستور حركت از كربلا به سوی كوفه را می‌دهد و زنان و حرم امام حسین علیه‌السلام را بر شتران بی‌جهاز سوار كرده و این امانت‌های نبوت را چون اسیران كفّار در سخت‌ترین مصائب و غم و غصه كوچ می‌دهند.
 شیخ عباس قمی، ترجمه نفس المهوم (در كربلا چه گذشت)
انتشارات مسجد مقدس جمكران، ص 486 و 490 و 492


جلوه عاشورا در تابلوی عصر عاشورای استاد محمود فرشچیان
عصر عاشورا یکی از آثار نگارگری استاد است که در عاشورای ۱۳۵۵ش به تصویر کشیده شده ‌است. موضوع این اثر، بازگشت مرکب بیسوار امام حسین علیه‌السلام به سوی خیمه‌ها در عصر عاشورا است. استاد فرشچیان این شاهکار هنری را باکیفیتترین اثر خود می‌داند. این تابلو جزء آن دسته از تابلوهایی به‌شمار می‌رود که موضوعی تاریخی در آن به نمایش درآمده و تنها، بیان‌کنندة احساسات نقاش از موضوع مورد نظر نیست؛ بلکه بر اساس اعتقاد و ایمانی است که تکیه بر باورهای درونی ایشان دارد.
ابعاد: 98×73 س.م.، سبك: نگارگری، تكنيك: اکریلیک، تاریخ خلق اثر: 1355شمسی، تاريخ اهدا: 1369.

تابلوی خوشنویسی «سرها بریده بینی بی جرم و بی جنایت»
خالق اثر: علیرضا کدخدایی، ابعاد: 113×68 س.م.، مصرع اول این بیت که در تابلوی جداگانه‎ای کار شده است «در زلف چون کمندش ایدل مپیچ کانجا» می‎باشد. سال اهدا:1391.

اداره پژوهش و معرفی آثار معاونت امور موزه‎ها
-

محرم و عاشورا


نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر
بيشتر
تعداد بازديد اين صفحه: 119
گالری تصاویر