آیین تجلیل از برگزیدگان مسابقه طراحی موزه جامع آستان قدس رضوی برگزار شد
پژوهشی برای حفظ میراث فرهنگی
خورشید تمنای نور دارد از «ضریح آفتابت»
 

راهکارهای جذب گردشگران دینی به موزه‌های آستان قدس رضوی

1397/5/6 شنبه
  مشهد، دومین شهر بزرگ و پر جمعیت کشورمان، به لطف حرم امام رضا(ع) هر سال میزبان میلیون‌ها زائر ایرانی و غیر ایرانی است. مردمان زیادی در طول سال راهی این شهر زیبا و مقدس می‌شوند تا چند روزی را به استراحت معنوی خود اختصاص دهند و در کنارش از مکان‌های تفریحی استفاده کنند.
موزه‌های آستان قدس رضوی یکی از مراکز گردشگری این شهر محسوب می‌شود که در صورت معرفی این مجموعه فرهنگی و جذاب به زائران و مجاوران، پتانسیل جذب گردشگران دینی و توریستی را دارد. موزه‌های آستان قدس رضوی از بزرگترین و غنی‌ترین موزه‌های ایران است و هر ساله بیش از یک میلیون بازدیدکننده را به خود جذب می‌کند. این مجموعه فرهنگی که دسترسی به آن بسیار ساده بوده و هزینه کمی را در بر دارد، مجموعه‌ای متنوع و جذاب از آثار تاریخی و هنری را شامل می‌شود. علی سوزنچی؛ معاون امور موزه‌های آستان قدس رضوی در گفتگویی راهکارهای جذب گردشگران دینی را به موزه‌های آستان قدس رضوی تبیین می‌کند.
• جایگاه برتر موزه‌های آستان قدس رضوی در کشور
سوزنچی در خصوص جایگاه موزه‌های آستان قدس رضوی در بین موزه‌های کشور گفت: «با رأی هیئت داوران کمیته ملی موزه‌های ایران(ایکوم)، موزه آستان ‌قدس ‌رضوی با کسب سه شاخص، موفق به احراز رتبه برتر موزه‌ها در بین موزه‌های برتر کشور در سال 1396 شد که این نشان موفقیت آستان قدس رضوی در بخش موزه‌داری است. در واقع با این موفقیت می‌خواهیم نشان دهیم موزه صرفا مکانی برای نمایش اشیاء نیست و جایگاه و مکانی است که بازدیدکننده می‌تواند هنر اسلامی و شیعی آمیخته با فطرت انسانی را درک کند».
• جذب گردشگری دینی
معاون امور موزه‌های آستان قدس رضوی، با اشاره به جایگاه موزه‌های آستان قدس رضوی در بحث جذب گردشگر دینی گفت: «موزه‌های آستان قدس رضوی از مراکز موفق در جذب گردشگری دینی بوده که در حال حاضر بیش از یک میلیون نفر در سال از آن بازدید به عمل می‌آورد. آنچه در خصوص موزه‌های آستان قدس رضوی اهمیت دارد، ایجاد نگرش مثبت بازدیدکنندگان به فرهنگ و تمدن اسلام و تمدن ایرانی اسلامی است که این مهم، باعث تقویت فرهنگ خودباوری در مخاطبان آن خواهد بود».
• معرفی فرهنگ پویای اسلامی
وی در پاسخ به این سوال که موزه‌ها چگونه می‌توانند در معرفی فرهنگ غنی اسلامی نقش داشته باشند، گفت: «آنچه موزه‌های آستان قدس رضوی در خصوص آن تا کنون تلاش داشته، معرفی فرهنگ پویای اسلامی در طی قرون مختلف بوده است. موزه‌های آستان قدس رضوی در واقع ابعاد مختلف فکری علمی، فرهنگی، هنری و دینی تمدن اسلامی را در خود جای داده که این مهم، برای مخاطبان و بازدیدکنندگان آن بسیار جذاب است. آنچه از نمادها و اشیائ تاریخی موزه برمی‌آید نشان از جایگاه علم در سیره اهل بیت(ع) و تاریخ اسلام دارد که همیشه سیر صعودی را دنبال می‌کرده است. موزه‌های آستان قدس رضوی مکانی است که هنر اسلامی و به صورت خاص، شیعی در آن به نمایش گذاشته شده و بازدیدکننده می‌تواند در کنار درک درست از تمدن اسلامی، از خط‌ مشی‌هایی که از این فرهنگ به دست آورده، در مسیر زندگی فردی خود نیز استفاده کند. در واقع آشنا شدن با هویت اسلامی و کسب خاطره‌ای خوب از این مکان در بازدیدکننده این درک را ایجاد می‌کند که باید به سوی تکامل گام بردارد و این، نقش عمده‌ای است که موزه‌های منسوب به عالم آل محمد(ص) در پویایی فرهنگ اسلامی دارد. بالطبع، رشد گردشگری دینی و افزایش بازدیدکنندگان از موزه خود زمینه‌ای برای ارتقاء فرهنگ دینی در جامعه اسلامی خواهد بود.
• معرفی موزه با همکاری سایر بخش‌های سازمان
معاون امور موزه‌های آستان قدس رضوی برای معرفی موزه به گردشگران، تبلیغات و ارائه خدمات تخصصی به بازدیدکنندگان، به نقش سایر بخش‌های سازمان در این خصوص اشاره کرد. سوزنچی گفت: «معاونت‌ها و بخش‌های مختلف آستان قدس رضوی در این سیستم مانند دانه‌های تسبیح به هم متصل هستند و موفقیت یک بخش در گروی همکاری سایر بخش‌ها خواهد بود. موزه‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. همکای‌های محیطی معاونت تبلیغات و معاونت اماکن با معرفی ساعات کاری موزه و اشیاء آن در صحن اماکن متبرکه می‌تواند یکی از راه‌های معرفی این مجموعه به زائران، مجاوران و گردشگران دینی باشد. در سال، نزدیک به 20 ملیون زائر به حرم مطهر رضوی مشرف می‌شوند که در صورت معرفی خوب می‌تواند سهم زیادی از این افراد را به بازدید از موزه‌ها تشویق و ترغیب کند».
• جایگاه رسانه در معرفی موزه‌ها
علی سوزنچی همچنین به جایگاه رسانه در معرفی مکان‌های فرهنگی حرم مطهر رضوی به صورت اخص اشاره داشت و اضافه کرد: «معاونت رسانه آستان قدس رضوی به لحاظ ارتباط با رسانه‌های مختلف کشور در خصوص معرفی موزه، سهم زیادی را در این زمینه می‌تواند به خود اختصاص دهد. معرفی آثار منسوب به امام رضا(ع) در شبکه‌های مختلف، سایت‌ها و فضای مجازی یکی از راهکارهایی است که می‌تواند گردشگر را به سمت موز‌ها هدایت کند و در واقع رسانه دالان برقراری ارتباط مخاطب با موزه‌ها خواهد بود».
• همکاری سازمان‌های دولتی
وی همچنین نقش همکاری شهرداری واستانداری را نیز در این موضوع بسیار ملموس عنوان کرد. علی سوزنچی گفت: «با همکاری این دو نهاد، می‌توان با معرفی آثار در مبادی ورودی شهر مشهد و مکان‌های مشهور برای زائران که تردد بیشتری در آن دارند در این خصوص نقش مهمی را در جذب گردشگر دینی به موزه‌های آستان قدس رضوی ایفا کرد که البته در این خصوص، سلایق اقشار و گروه‌های مختلف سنی نیز باید مورد توجه قرار گیرد».

تهیه و تنظیم: فاطمه باغشاهی
-

راهکارهای جذب گردشگران دینی به موزه‌های آستان قدس رضوی


نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر
بيشتر
تعداد بازديد اين صفحه: 212
گالری تصاویر